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Vita
Anna Agathonos - Mezzosopran
Anna Agathonos

Die griechische Mezzosopranistin Anna Agathonos studierte an der Universität für Musik und darstellende Kunst in Wien und war im Anschluss daran zwei Jahre lang Mitglied des Internationalen Opernstudios von Marseille (CNIPAL). Erste Engagements führten sie an die Opern von Marseille, Avignon und Rouen sowie an die Musikfestivals von Aix-en-Provence (Titelrolle in La Cenerentola, 2000) und Pesaro (Melibea in Il Viaggio a Reims, 2002).

Von 2001 bis 2010 war sie festes Ensemblemitglied am Musiktheater im Revier Gelsenkirchen. Nach Anfängen als lyrischer Mezzosopran und der Übernahme von Hauptpartien in zahlreichen deutschen Erstaufführungen von Belcanto-Raritäten (u.a. Bellini Zaira, Donizetti L'assedio di Calais, Meyerbeer Il Crociato in Egitto) vollzog sie ab 2006 allmählich den Fachwechsel zum dramatischen Mezzosopran und sang Partien wie Azucena, Amneris, Ulrica, Carmen, Cassandre (Berlioz Les Troyens), Dalila, Komponist, Auntie, Old Lady (Bernstein Candide), Jezibaba und Ortrud.

Anna Agathonos sang den Jungen Syrer in der Uraufführung von Enjott Schneiders Das Salome-Prinzip und übernahm 2003 die weibliche Hauptrolle in der Uraufführung von Alexander Müllenbachs Oper Die Todesbrücke bei der Ruhrtriennale . Außerdem verkörperte sie die Anna in Isidora Zebeljans Beitrag zur Eichbaumoper, die 2009 an der U-Bahnstation Eichbaum in Mühlheim an der Ruhr uraufgeführt wurde.

Zwischen 2010 und 2019 arbeitete Anna Agathonos freiberuflich. Gastengagements führten sie an die Staatsoper Hannover, das Staatstheater Oldenburg, das Gärtnerplatztheater in München, das Staatstheater Nürnberg und an die Theater Erfurt, Bonn, Mönchengladbach und Pforzheim. Außerdem trat sie an der Griechischen Nationaloper in Athen, an der Opera Ireland in Dublin, am Stadttheater Klagenfurt, am Bartók Plus Opernfestival in Miskolc und im Open Air Festival Oper Burg Gars auf.

Im Konzertbereich wirkte Anna Agathonos in mehreren Aufführungen von Beethovens 9. Sinfonie sowie Verdis Requiem mit und übernahm das Alt-Solo in Rossinis Petite Messe Solennelle und Stabat Mater sowie in Mahlers 3. Sinfonie. Im Dezember 2022 feierte sie ihr Hausdebüt an der Kölner Philharmonie als Old Lady in einer konzertanten Aufführung von Bernsteins Candide in der Loriot-Fassung.

Seit der Saison 2020/21 ist Anna Agathonos festes Ensemblemitglied des Staatstheaters am Gärtnerplatz. Dort stand sie unter anderem als Madame Flora in Menottis Das Medium, Old Lady in Bernsteins Candide, Filipjewna in Eugen Onegin, 3. Dame sowie Knusperhexe auf der Bühne. In der vorigen Spielzeit feierte die griechische Mezzosopranistin gleich mehrere Rollendebüts: Mistress Quickly in Verdis Falstaff an der Griechischen Nationaloper Athen (Regie: Stephen Langridge, Dir. Pier Giorgio Morandi) sowie Baba the Turk in Strawinskys The Rake's Progress (Regie: Adam Cooper, Dir. Ruben Dubrovsky), Federica in Verdis Luisa Miller (Regie: Torsten Fischer, Dir. Anthony Bramall) und Marcellina in Mozarts Le Nozze di Figaro (Regie: J.E. Köpplinger, Dir. Ruben Dubrovsky) am Gärtnerplatztheater.

The Greek mezzo soprano Anna Agathonos completed her vocal studies at the University of Music and Performing Arts in Vienna and after that joined the Opera Studio of Marseilles (CNIPAL) for two years. First engagements led her to the opera houses of Marseilles, Avignon and Rouen as well as the music festivals of Aix-en-Provence (title role in La Cenerentola, 2000) and Pesaro (Melibea in Il Viaggio a Reims, 2002).

From 2001 to 2010 she was a member of the Musiktheater im Revier Gelsenkirchen where she began as a lyric mezzo soprano and took over parts in several productions of rarely performed works of the belcanto era (a.o. Bellini Zaira, Donizetti L' assedio di Calais, Meyerbeer Il Crociato in Egitto). Starting 2006 she moved on to the dramatic mezzo repertoire, appearing as Azucena, Amneris, Carmen, Cassandre (Berlioz Les Troyens), Dalila, The Composer and Auntie (Britten Peter Grimes) and later added Ulrica, Old Lady (Bernstein Candide) Jezibaba and Ortrud to the roles she has performed.

Anna Agathonos interpreted the Young Syrian in the world premiere of Enjott Schneider's Das Salome-Prinzip and took over the female main part in the world premiere of Alexander Müllenbach's opera Die Todesbrücke in the 2003 edition of the festival Ruhrtriennale as well as at the Théâtre National du Luxembourg. Furthermore she embodied Anna in Isidora Zebeljan's contribution to the Eichbaumoper which had its world premiere in the metro-station of Mühlheim an der Ruhr in 2009.

The greek singer worked as a freelance singer between 2010 and 2019. Guest contracts have led her to the State Opera of Hannover, the State Theatre of Oldenburg, the Gärtnerplatztheater in Munich, the State Theatre of Nuremberg as well as to the opera houses of Erfurt, Chemnitz, Bonn, Mönchengladbach und Pforzheim. She has also appeared at the Greek National Opera in Athens, Opera Ireland in Dublin, the Bartók Plus Opera Festival in Miskolc, the Klagenfurt Opera and the Open Air Festival Oper Burg Gars in Austria.

The accomplished song recital and oratorio singer sang in several performances of Beethoven's 9th Symphony and Verdi's Requiem and took over the Alto Part in performances of Rossini's Petite Messe Solennelle and his Stabat Mater as well as Mahler's 3rd Symphony. In December 2022 she gave her Debut in the Cologne Philharmonic as Old Lady in a concert performance of Bernstein's Candide in the Version by the famous German comedian Loriot.

Anna Agathonos joined the ensemble of the Gärtnerplatztheater as a permanent member in September 2020 and appeared in roles like Madame Flora in Menotti's The Medium, Filipjewna in Eugen Onegin, The Witch in Hänsel und Gretel, 3. Dame in Mozart's Magic Flute and Old Lady in Bernstein's Candide.

In 2022/23 she had several role debuts: Mistress Quickly in Verdi's Falstaff at the Greek National Opera (Staging: Stephen Langridge, Conductor: Pier Giorgio Morandi) and Baba the Turk in Stravinsky's The Rake's Progress (Regie: Adam Cooper, Dir. Ruben Dubrovsky), Federica in Verdi's Luisa Miller (Staging: Torsten Fischer, Conductor: Anthony Bramall) as well as Marcellina in Mozart's Le Nozze di Figaro (Staging: J.E. Köpplinger, Conductor: Ruben Dubrovsky) at the Gärtnerplatztheater Munich.

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